Så finnes det aller meste av åpen kildekode-løsninger også på Windows, men hvorfor insisterer folk på å bruke Windows til å kjøre åpen kildekode? Når man først skal kjøre åpen kildekode, må det da være mye bedre å gjøre det hele veien og bruke Linux? Kona har byttet til Linux, og skjønte vel ikke før etter hun hadde byttet hvor logisk valget var. Installasjon, oppsett og drift av åpen kildekode-programmer på Linux er enklere.
Jeg ble litt halvveis provosert av en bloggpost på bloggen til Knut Sparhell. Han skriver om å kjøre MySQL på Windows. Jeg er med å drifter både MySQL, Sybase, Oracle og MSSQL i kommunen, noe på Windows og noe på Linux.
Uansett, i bloggen henviser han til en artikkel på MySQL.com. I denne artikkelen står det blant annet:
If I had the option back then, any new system went to SQL Server because I found it to be far easier to manage than Oracle, just as powerful in terms of the features I needed, and it was pretty darn reliable. I thought I’d never find another database/platform combination that was easier/better to use.
Det kan jeg være veldig enig i. MSSQL er veldig greit å administrere, og det er trengs ikke voldsomt med opplæring for å klare det. Jeg skal heller ikke klage på stabiliteten, men Windows-servere må gjerne bootes hver gang det kommer en oppdatering, så noe nedetid blir det. Uansett kjører vi hardt på MSSQL i kommunen, og jeg antar at vi vil fortsette med det i framtiden.
As many who use MySQL, I started with Linux as my platform and was pleasantly surprised at not having to wade through complicated installation scripts/patches to get things working as I had found with the other Linux DB’s I used. The first time I installed MySQL on Linux, I was at a MySQL client prompt in less than ten minutes, which was a breath of fresh air to me.
10 minutter høres lenge ut, men som første forsøk er det godkjent
. Det er heller ikke så vanskelig å installere og konfigurere MySQL fra kommandolinje. Dersom du ønsker å bruke alle ressurser på å kjøre databasen kan det jo være en fordel å droppe
But then I started using MySQL on Windows and got hooked. I honestly have to say that, now after years of using MySQL on Windows, I find it to be my favorite database/platform combination of choice.
Ok, flott det, men hvorfor? Resten av artikkelen kommer med masse informasjon om hvor fint det er å installere og drifte MySQL på Windows, men alt (og mer) kan også gjøres på Linux. For å forsvare Windows litt her også finnes det selvfølgelig grunner til å kjøre MySQL på Windows.
- Du har gode kunnskaper om Windows, men kan lite eller ingenting om Linux.
- Du skal kjøre programvare som kun kjører på Windows (for eksempel .NET), og har store fordeler ved å samle alt i en boks.
If you never thought MySQL was popular on the Windows platform, these numbers alone should give you pause. Nearly 600,000 downloads of Windows in a 30 day period compared to all Linux combined at under 250,000.
Jaha, så det skulle være et godt argument for å bruke MySQL på Windows? Eller for å si det på en annen måte: “En milliard fluer kan ikke ta feil, dritt smaker godt!”. Nå er jo Windows mest brukt, og de har kun telt med installasjoner lastet ned fra mysql.com. Det vil si at de ikke teller med MySQL-installasjoner hentet ned via pakkespeil på Linux (noe jeg tipper de aller fleste gjør). Men greit nok, selvfølgelig skjønner jeg at man ikke installerer en ekstra Linux-server dersom man sitter på Windows fra før og skal bruke MySQL til utvikling.
I produksjon vil jeg heller anbefale en LAMP-server. I alle fall dersom du skal ha inn PHP, Apache og moduler for dette i tillegg. Det er jo forferdelig mye tyngre å sette opp på Windows. Du får til og med ferdig konfigurerte LAMP-servere du kan laste ned fra nettet, enten som CD/DVD du installerer som et vanlig OS, eller som for eksempel Virtual Appliances du kan legge rett inn i VMWare, Xen eller Microsoft Virtual PC. De tar som regel en brøkdel av plassen til en Windows-installasjon, og har mye bedre ytelse.

Jeg kan bare ikke unngå å si det: åpen kildekode og windows er og blir en selvmotsigelse. Godt skrevet innlegg!
| 18. jun, 2007 @ 18:29
Ja, det kan jo egentlig sammenlignes med at jeg skulle anbefale folk å kjøre Linux når de skal ha en spillmaskin, for du kan jo kjøre det meste i Wine/Cedega.
Nei, det er bare å innrømme at hvert OS har sine fordeler, Linux har åpen kildekode og muligheten til å endre på alt, Windows har spill og kompatibilitet og OSX har multimedia og brukervennlighet.
| 18. jun, 2007 @ 19:10
Hvis man skal starte med å anskaffe boks, OS og database er det gode argumenter for å satse på LAMP fra starten av.
Men for mange er verken OS eller webserver noe man engang vurderer å bytte. Man har sin religion, sine kunnskaper eller sitt paradigme. Kanskje også fordi man bare har én eller meget få maskiner å kjøre på. Har man en Windows-server i full produksjon er man ikke vettug om man en dag bare bestemmer seg for å skifte til Linux. Det vil kreve nøye planlagt migrering, og trolig vil man ende opp med to maskiner. Det kan uansett være fornuftig, men ikke alltid og for alle situasjoner.
Mitt poeng er, og jeg henvender meg primært til Windows-folk, er at MySQL er glimrende og kjører glimrende på Windows, også i kombinasjon med IIS,til for eksempel til WordPress og liknende PHP-baserte systemer. Både WAMP og WIMP fungerer helt ok, og de har fine webapp eller GUI for administrasjon.
For mange, som meg, tror jeg at at forsøk med PHP og MySQL under Windows kan være en aha-opplevelse. Det er bra fordi det er bra programvare, ikke fordi det er basert på “den rette” filosofien.
Jeg er omkring de 50 og har “vokst opp” med kommandolinje. Skal Linux og MySQL få større utbredelse må dens advokater slutte å fremheve hvor enkelt og effektivt det er med kommandolinje fremfor GUI. Dagens maskiner er tusen ganger kraftigere enn da kommandolinje kunne ha sine fordeler. Kommandolinje er “dampmaskin”. Å nevne kommandolinje er å sementere ulikhetene mellom de “religionene”.
Den dagen advokatene for Linux og MySQL slutter å drive ideologisk propaganda, men heller forsøker markedsføre funksjonalitet og effektivitet, så vil begge deler få mer utbredelse.
Påstanden “åpen kildekode og windows er og blir en selvmotsigelse” er rett og slett irrelevant bullshit på linje med at farge-TV er umoralsk.
(Audun: God praksis å sende trackback når du kommenterer et innlegg. Jeg fant dette tilfeldig.)
| 19. jun, 2007 @ 4:44
Knut skriver: “Jeg er omkring de 50 og har “vokst opp” med kommandolinje. Skal Linux og MySQL få større utbredelse må dens advokater slutte å fremheve hvor enkelt og effektivt det er med kommandolinje fremfor GUI.”
Dette er jeg temmelig uenig i, og det tyder på at man har hengt seg opp i en bakvendt måte å tenke på. Et GUI er for de fleste personer og tilfeller en behagelig og praktisk måte å jobbe på, og da skal det selvfølgelig brukes. Men i andre tilfeller er det en veldig ressurskrevende og tungvindt løsning, og dersom man da nekter å se på mer effektive løsninger fordi de har vært brukt lenge, er man en dinosaur – eller dampmaskin – selv, og bør se seg godt om før man plutselig er utryddet.
Jeg bruker faktisk kommandolinjen som eksempel på en av de områdene hvor Ubuntu Linux er overlegen Windows, jeg. Vanlig problem, både i Linux og Windows: Manglende eller feil konfigurerte skjermkortdrivere og -innstillinger.
I Windows får du blåskjerm, hvis du er uheldig. Løsning: Installer på nytt. Hvis du er heldig, får du opp en VGA-skjerm. Begynn så og forklar hvordan man oppdaterer skjermdrivere og konfigurerer skjermen. Fortell meg hvor mange punkter du får på lista di.
I Ubuntu får man i verste fall kommandolinje hvis innstillingene er feil. Og innstillingene korrigeres ved å svare på spørsmålene du får hvis du skriver
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg… og velger standardsvaret hvis du ikke vet hva du skal svare.
Når det er så lett å hjelpe andre brukere, sett i forhold til “klikk der, kryss slik, velg fane dittogdatt, merk radioknapp sånn …”, så vil de aller fleste foretrekke dampmaskinen hvilken dag som helst.
Det har vel til og med Microsoft forstått, med sine forbedrede kommandolinjeimplementasjoner, eller er ryktene jeg har hørt feil?
| 19. jun, 2007 @ 9:31
Jeg har fartstid fra Windows, Linux og OSX. Nå bruker jeg OSX, som har GUI på alt. Allikevel bruker jeg kommandolinjen veldig mye. Grunnen til at jeg velger kommandolinjen, er at der kan man enkelt scripte kommandoer.
Er man komfortabel med kommandolinjen på Unix/Linux/OSX er man mange ganger mer effektiv enn i GUI.
| 19. jun, 2007 @ 19:38
Både hjemme og på jobb bruker jeg windows og linux. De har begge sine fordeler og ulemper. Men siden jeg stort sett driver med programmering liker jeg godt kommandolinjen i linux. På den andre siden synes jeg GUI er greit når man bare skal bruke noe, og at windows som plattform er enklere for programmering av GUI.
Men om den første kommentaren min: jeg synes det er omtrent like relevant å kalle windows og åpen kildekode for en selvmotsigelse som linux og proprietært. Sånt merker man om man sliter med programmering av noe på “lavnivå” i windows -og ikke får mulighet til å rette feilen selv men blir tvunget til å konstruere en voldsom klatt på toppen for å rydde opp.
| 19. jun, 2007 @ 22:18
Mye enig med alle. Windows fungerer som plattform også for åpen kildekode, men du bør som sagt ha en god grunn til ikke å velge Linux i stedet (og de finnes, som jeg skrev i bloggposten).
Hos oss kunne vi nesten halvert bruken av minne og CPU ved å kutte ut GUI. Prøv å fortell rådmannen vår at det ikke bør fremheves. Men det er ikke det som er viktigst. Når det er sagt har kommandolinja vært det eneste Linux har kunnet fremheve, for Windows har vært Linux overlegen når det gjelder GUI frem til nå. Nå er det flere og flere som fremhever hvor godt GUI mange distribusjoner har også.
Jeg vil heller snu det på hodet og si at GUI-et alltid har begrensninger i forhold til output. Det har ikke kommandolinje. Jeg hadde ikke trengt å forklare dette dersom du hadde skjønt hvor kraftfull kommandolinja kan være, men det virker ikke som du har gjort det, så jeg får ta et eksempel:
I GUI-et er du prisgitt utvikleren om du for eksempel kan filtrere ut spesifikke ting i en logg. I kommandolinja har du alltid denne muligheten.
La oss ta Eventloggen i Windows som eksempel. Der har du veldig gode filtreringsmuligheter, men la oss si at jeg bare ønsker å ha ut EventID-en for alle hendelsene mine i en fil for å kunne lage ranking av de som oppstår oftest.
Mulig det finnes tredjeparts-programvare som klarer dette, men jeg har i alle fall ikke funnet noen god mulighet for å gjøre det. Mulig du kan eksportere til fil, importere fila i Excel eller lignende og få hentet det ut på den måten? Uansett er det veldig tungvint og krever flere skritt.
I Linux bruker du bare “pipe” for å re-dirigere output til et annet program, så kan du filtrere på alt, i hvilken kolonne du vil, og i hvilken del av fila du selv ønsker. Vi bruker daglig denne metoden for å hente ut spesifikke ting fra epostloggen for eksempel. Her kan du søke på epostadresse, domenenavn, domenenavn som begynner med xyz og navn foran krøllalfa som inneholder et firesifret tall. Ja, hva som helst, og ofte kan det være nyttig. Blant annet har alle lærere på skolene våre epostadresser med et firesifret tall (ansattnummer).
Beklager det. Jeg lenket til posten din, så jeg antok at du ville få en pingback?
| 23. jun, 2007 @ 14:04